Online försäljning handlar inte bara om att hitta en bra plattform med kringsystem som stödjer verksamheten eller att annonsera smart och erbjuda en bra service. Det finns inte heller någon silver bullet som öppnar upp stora möjligheter utan man behöver jobba med detaljerna för att öka intäkterna. En av de faktorer som är viktiga idag och kommer vara ännu viktigare är även att ha en snabb webbplats. En snabb webbplats ökar både den direkta försäljningen och förbättrar placeringarna för webbplatsen i Google.
Det finns många studier som belyser hur viktig webbplats hastigheten är för användarens upplevelse, men i verkligheten är något som borde vara uppenbart för alla. Jag och du som läser detta behöver inte gå längre än titta hur vi själva gör. Ingen har lust att vänta för att webbplatsen eller sidorna skall laddas, speciellt när vi inte är lika trogna märken som man var för 5-10 år sedan och det är väldigt lätta att navigera till en konkurrerande webbplats. De flesta har inte tålamodet eller anledningen att vänta även om det egentligen inte är så många sekunders skillnad kan man tycka.
Det är fortfarande många webbplatser som har problem med hastigheten, blir extra synligt med den pågående ökande användningen av mobilt surfande(Se Gartners graf nedan), där hastigheten inte är lika stabil. Inte alla webbplatsägare inser heller att de förlorar potentiella intäkter som en följd av detta.
Nedan följer ett antal fallstudier, statistik och benchmarks över hur hastigheten kan påverka användarupplevelsen och försäljning i den digitala kanalen. Jag har sammanställt olika artiklar och information för att visa en bild av hur viktigt det är att optimera webbplatsen för att lyckas i den digitala kanalen.
Människor förväntar sig att webbplatser skall laddas på 2 sekunder
Mer än varannan kund, eller 56 %, har avbrutit ett köp på nätet pga för långsam eller krånglig webbsida, enligt en undersökning utförd av Silentium februari 2011.
E-handelssidan Shopzilla minskade sin laddningstid med 5 sekunder. Det gav 12 % ökad omsättning, 120 % mer trafik från Google samt 25 % fler sidvisningar.
Två studier av Akamai och Gomez ofta citeras i rapporter till webbplatsers hastighet, även om båda är flera år gammal nu så det är troligt att webbanvändarnas förväntningar är ännu högre nu.
Akamais Studien, som publicerades i september 2009 intervjuades 1048 på nätet och fann att:
- 47% respondenterna förväntar sig en webbsida skall laddas på två sekunder eller mindre.
- 40% kommer att överge en webbsida om det tar mer än tre sekunder att ladda.
- 52% av online-konsumenterna hävdar att hur snabbat webbsidan laddas är viktiga för deras lojalitet till en webbplats.
- 14% kommer att börja handla på en annan plats om webbsidan laddas långsamt, 23% sluta shoppa eller går bort från sin dator.
- 64% av online-konsumenterna som är missnöjda med sitt webbplats besök kommer att gå någon annanstans för att handla nästa gång.
Gomez rapporten publicerades 2010, Varför Web Performance Matters, intervjuades 1.500 konsumenter om deras åsikter och webbsidans hastighet. Följande konstaterades:
- Vid högtrafiktid, lämnade mer än 75% av online-konsumenterna för en konkurrents webbplats istället för att drabbas av förseningar.
- 88% av online-konsumenter är mindre benägna att återvända till en plats efter en dålig användarupplevelse.
- Nästan hälften uttryckte en mindre positiv uppfattning om företaget totalt efter en enda dålig användare upplevelse.
- Mer än en tredjedel berättade för andra om sina nedslående erfarenhet.
En sekunds fördröjning på en webbsida kan orsaka 7% förlust i kundernas konvertering
Tag management leverantör TagMan körde ett test i samarbete med glasögon webbplatsen Glasögon Direkt för att studera webbplatsens hastighet och konverterings beteende.
Den mätta effekten av genomsnittlig laddningstid en användare upplevde att deras sannolikhet att konvertera på webbplatsen och fann en signifikant korrelation. Den konverteringen toppade på ungefär två sekunder, och sjönk sedan med 6,7% för varje ytterligare sekund.
Dessutom var sida-laddningstid för icke-konverterade, användare som övergav sidan utan att konvertera, tre-till-fyra gånger högre än för konverterade.
Detta kan antyda på att besökare som inte gör några åtgärder eller handling på en webbplats kan ha övergivit webbplatsen på grund av det tog för lång tid.
Tagman har också gjort en förlust konverterings räknare ”Loss value calculator” så att jag som besökare kan räkna ut hur mycket intäkter du kan vinna genom att sänka laddningstiden på din webbplats.
Här är ett exempel:
Unika besökare på en Månad: 10 000
Medelvärde per order: 500 SEK ($70)
Konverterings Grad: 5%
Webbplats hastighet : 9 sekunder
Estimerad ökad intäkter vid 1 sekunds sänkning av laddningstiden skulle ge 227 000 SEK mera intäkter per år.
Estimerad ökad intäkter vid 2 sekunds sänkning av laddningstiden skulle ge 471 700 SEK mera intäkter per år.
Estimerad ökad intäkter vid 3 sekunds sänkning av laddningstiden skulle ge 733 229 SEK mera intäkter per år.
Internet world skrev om företaget Load Impact som har testat svarstider på över 5000 sajter i 118 länder och kommit fram till att just e-handlarna drabbas hårdare än andra av långa laddtider. Enligt företagets rapport ”State of web readiness: E-commerce” hade e-butikerna en genomsnittlig laddtid på 7,5 sekunder, medan genomsnittet för alla sajter i testet låg på 5,6 sekunder. En företagssajter har ofta statiskt innehåll, på en e-handelssajt eller resesajt är innehållet till stor del dynamiskt och hämtas via anrop till databaser.
Benchmark av den Svenska Marknaden
Det finns flertal företag och verktyg som arbetar med både tester och övervakning inom detta område. Men om man inte har resurserna eller budgeten kan man använda plugins till webbläsare som till exempel Yahoos Yslow eller firebug med mera. Ett annat sätt förutom att titta på laddningstiden i sekunder är att genom att testa med googles egna verktyg för att jämföra hur man ligger till gentemot konkurrenterna eller andra branscher. North Side genomförde ett test genom att granska 150 företagshemsidor, jag kommer att lägga till några flera genom att titta närmare på resebranschen och segmentera de olika aktörerna inom resor. Inom resebranschen är det Hotell Aggregatorer som placerar sig bäst. Inom varje segment är det en blandning hur de hamnar.
En hemsida kan som max få 100 poäng.
Internet & Internettjänster Antal företag:15 Snitt: 86,8
(IDG-listan över sveriges bästa sajter Antal företag:13 Snitt: 86,3)
Resebranschen Hotel Aggregatorer Antal företag:6 Snitt: 85,4
Tidningar, radio och tv Antal företag:20 Snitt: 83,1
Tele & internetleverantörer Antal företag:9 Snitt: 79,3
Resebranschen Prisjämförelse Antal företag:7 Snitt: 78,1
E-handel Antal företag:17 Snitt: 78,5
Resebranschen Charter/Tur operatörer Antal företag:14 Snitt: 77,2
Dagligvaruhandel Antal företag:9 Snitt: 76,7
Resebranschen Hotellkedjor Antal företag:6 Snitt: 76,0
Detaljhandel Antal företag:26 Snitt: 75,6
Biltillverkare Antal företag:18 Snitt: 75,1
Resebranschen Online resebyråer Antal företag:15 Snitt :73,1
Transport & resor Antal företag:15 Snitt: 73
Banker Antal företag:9 Snitt: 67,7
Resebranschen Flygbolag Antal företag:9 Snitt: 64,9
Försäkringsbolag Antal företag:14 Snitt: 61,8
Resebranschen Hotell Aggregatorer:89,3
booking.com:91
trivago.se:91
hotelspecials.se:90
Tripadvisor.se:89
sv.hotels.com:88
Agoda.se:87
Resebranschen Prisjämförelse: 78,1
destination.se: 92
kelkoo.se: 84
reseguiden.se: 81
pricerunner.se: 80
Momondo.se: 71
Flygresor.se: 70
Skyscanner.se: 69
Resebranschen Hotellkedjor: 76,0
nordicchoicehotels.se: 89
Best Western: 81
elite.se: 74
Rica: 74
firsthotels.se: 71
scandichotels.se: 67
Resebranschen Online resebyråer: 73,1
Travellink.se:90
mrjet.se:87
sistaminuten.se:85
supersavertravel.se:80
sembo.se:79
expedia.se:78
Travelstart:77
Resia.se:75
Travelpartner.se:73
Seat24.se:57
Resefeber.se:71
flygpoolen.se:68
flygvaruhuset.se:66
flygstolen.se:60
Ticket.se:50
Resebranschen Charter/Tur operatörer:77,2
Ving.se Charter:91
Solresor.se:80
Fritidsresor.se:77
detur.se:74
Apollo.se:64
Resebranschen Flygbolag:64,9
klm.se:77
Ryanair.com:74
lufthansa.se:73
malmoaviation.se:71
Air France:71
Turkish Airlines:65
Sas.se: 61
Norwegian.com/se:46
Air Berlin:46